Gräsallergi

Cykel-på-äng

Är du allergisk mot gräs? En liten tröst är att du inte är ensam. Man räknar med att ungefär en femtedel av alla svenskar är pollenallergiker i någon form, och gräs är en av våra vanligaste allergener. Dessutom finns det risk för korsallergi, när man reagerar på både luftburna allergener och livsmedel. Gräsallergikern kan få en reaktion när de äter till exempel jordnötter, jordgubbar, apelsin, sojabönor, ärtor, tomat och lök.

Det finns ungefär 150 sorters gräs och alla anses vara allergena – det vill säga allergiframkallande. Till och med våra fyra sädesslag räknas som gräsarter, liksom vass. Så gräsallergikern gör bäst i att inte stå i vassen sommartid!

Det är just under sommaren, från maj till augusti, som gräsallergi uppstår men framförallt i juni och juli som problemen är som störst, lagom till semestern alltså. Det är klokt att börja ta läkemedel i förebyggande syfte om symtomen är kraftiga, fråga gärna på apoteket om vad det finns för hjälp att få ex receptfria läkemedel mot allergi. Svårt drabbade kan söka hjälp via läkare för att vaccinera sig mot sin gräsallergi.

För många pollenallergiker känns säsongen väldigt lång eftersom känslighet mot björkpollen ofta övergår till just gräsallergi när björken har blommat klart. Och de olika grässorterna blommar inte heller samtidigt så risken för att hela sommaren känns förstörd är stor.

En liten tröst är dock att allergenerna, de allergiframkallande ämnen som finns i gräs, inte når så långt. Det krävs nästan att du är mitt uppe i gräset för att utveckla symtom, men den som lider av gräsallergi kan också påverkas av att någon i närheten klipper gräsmattan eller slår högt gräs. Kolla runt i grannskapet! Eftersom gräsallergi är vanligt kan ni säkert komma överens om gräsklippningsdagar grannar emellan, något som underlättar för många att vistas utomhus sommartid. Och klippta gräsmattor är i sig något som hjälper gräsallergikern – blommande ängar är det som orsakar mest symtom. Kortklippt ska det vara för att så många som möjligt ska vara symtomfria.

Klipp inte själv om du är känslig, då är det bättre att leja ut arbetet. Numera har man god koll på vilka grässorter som är bäst att ha i mattan för allergiker. En tumregel är också att hålla koll på antalet vippor som gräset har. Ju färre desto bättre. Glöm inte att klippa när det är som torrast på dagen för att undvika att gräsklippet med pollen i inte virvlar runt.

Den träningsbitne ska förstås inte springa i områden med högt gräs, utan hellre då ta sin tillflykt till löpbandet inomhus. Gräsallergi gör också att prestationsförmåga och kapacitet är något nedsatt under gräspollenperioden. Sommaren kan i värsta fall bli en ofrivillig viloperiod för allergikern. För mycket regn gör att gräset håller sig grönt längre och växer relativt snabbt upp på nytt. Men ju finare och torrare väder, desto bättre har gräsallergikern det.

Källor: 1177.se, alltompollen.se